X
تبلیغات
فیزیوتراپیست

فیزیوتراپیست

متخصص درمان بیماریهای عصبی - عضلانی - اسکلتی با دیدگاه کینزیوپاتولوژی

شیراز / واحد مرکزی خبر / علمی /alt
آخرین مهلت ارسال آثار به بیست و سومین همایش ملی فيزيوتراپي ايران ، 5 اسفند ماه اعلام شد.
دبیر علمی همایش گفت : بیست و سومین همایش فيزيوتراپي ايران با هدف افزايش سطح بهداشت ، مبارزه با بيماري هاي عفوني و تبادل اطلاعات و تجربيات متخصصان در شیراز برگزار می شود .
دکتر محسن رازقی ، مداخلات فيزيوتراپي در بيماري هاي دستگاه اسكلتي – عضلاني ،مداخلات فيزيوتراپي در بيماري هاي دستگاه عصبي، مداخلات فيزيوتراپي در بيماريهاي دستگاه قلبي -عروقي، بيومكانيك باليني –كاربردي،درمان هاي دستي و تمرين درماني،الكتروفيزيولوژي و مداليتي هاي الكتريكي و اخلاق حرفه اي و ارتقاي شغلي را از محور های اصلی این همایش عنوان کرد .
فیزیوتراپیست ها ، کاردرمانگران ، پزشکان متخصص طب فیزیکی ، توانبخشی و کلیه پژوهشگران از سراسران کشور می توانند تا 5 اسفند ، مقالات خود را به آدرس الکترونیکی iranptcongress23@sums.ac.ir آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید ارسال نمایند .
كنگره فيزيوتراپي ايران از ارديبهشت سال 1368 به شكل ساليانه و در مدت بيست و دو دوره متوالي به شكل منظم برگزار گرديده است .

بيست و سومین همایش ملی فيزيوتراپي ايران 20 تا 22 ارديبهشت در شيراز برگزار مي شود.

http://fars.irib.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=23156:31&catid=220:--&Itemid=238

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم دی 1390ساعت 21:1  توسط فیزیوتراپیست  | 

فرید زرینه با اینکه گفته می‌شد مدرک دکترا ندارد و متخصص فیزیوتراپی است، سال‌ها به عنوان نفر اول کادر پزشکی یا تنها دکتر تیم پرسپولیس فعالیت می‌کرد، اما امسال خیلی ناگهانی کنار گذاشته شد تا به حضور 17ساله‌اش در جمع قرمزپوشان پایان بدهد. زرینه که این روزها در مطب خودش فعالیت دارد، از اتفاقات پیش‌فصل و دلایل کنار رفتنش از پرسپولیس می‌گوید.

  
 
 

 
 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم دی 1390ساعت 20:58  توسط فیزیوتراپیست  | 

سرطان یک بیماری عمومی است و می‌تواند علائم بسیاری از بیماریهای دیگر را که سرطان نبستند تقلید کند و وقتی که تشخیص سرطان داده شد آنوقت هر چه در بیمار اتفاق می افتد به سرطان نسبت داده می‌شود. چه بسیار بیماری هایی که در سرطانی وجود داشته و قابل معالجه بوده است و در اتوپی تشخیص داده شده است و اصولا علت مرگ عوارض غیر قابل درمان نبوده است. باید به این گونه بیماری‌های همراه توجه دقیق داشت درمان این عوارض گاهی سبب شده که بیمار مدتها زندگی راحتی داشته باشد. تشخیص به موقع این گونه عوارض کمک فوق العاده‌ای به بیمار می‌کند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم دی 1390ساعت 20:53  توسط فیزیوتراپیست  | 

خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان

يک فيزيوتراپيست گفت: بزرگترين مشکل کلينيک‌هاي فيزيوتراپي، عدم حمايت سازمان‌هاي بيمه‌گر، فرانشيزهاي پرداختي محدود و روش‌هاي درماني دشوار بيماران آسيب ديده نخاعي است.


"احسان قاسمي"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه اصفهان، با بيان اينکه غالب درمان‌هاي بيماران مبتلا به آسيب‌هاي نخاعي در کشور محدود به متدهاي اوليه و عملي فيزيوتراپي است، اظهار کرد: درمان‌هاي اوليه در برخي کشورها به صورت مطلوب‌تر انجام شده و زمينه‌ساز استفاده از درمان‌هاي پيشرفته‌تر براي بيماران مي‌شود.

http://www.iranems.com/Pages/Detail.aspx?Id=29435
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم دی 1390ساعت 20:51  توسط فیزیوتراپیست  | 

با تصویب دوره آموزشی دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی (DPT) در وزارت بهداشت و درمان و پس از تصویب آئین نامه اجرایی آن، گروه فیزیوتراپی این دانشکده آماده پذیرش دانشجو در این دوره است.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1508604

+ نوشته شده در  شنبه بیست و چهارم دی 1390ساعت 15:23  توسط فیزیوتراپیست  | 

به گزارش سرویس ورزشی برنا، برنامه ورزش و خانواده ساعت 10/10 روز سه شنبه به صورت زنده پخش می شود. در این برنامه دکتر عارف سعیدی فیزیوتراپیست ورزشی حضور خواهد داشت و در مورد دردهای ناحیه مچ و کف پا و شیوه های فیزیوتراپی این قسمتهای بدن صحبت می کند.

http://62.193.12.134/Pages/News-91572.aspx

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم دی 1390ساعت 20:39  توسط فیزیوتراپیست  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم دی 1390ساعت 16:34  توسط فیزیوتراپیست  | 

كنگره فيزيوتراپي ايران از ارديبهشت سال 1368 به شكل ساليانه و در مدت بيست و دودوره متوالي به شكل منظم برگزار گرديده ودر طول سالهاي برگزاري علاوه بر فيزيوتراپيستها، مورد استقبال متخصصان رشته هاي گوناگون توانبخشي و متخصصين محترم رشته هاي مختلف پزشكي قرار گرفته است. بر اساس تصويب هيئت مديره انجمن فيزيوتراپي ايران كنگره بيست و سوم از تاريخ 20 ارديبهشت لغايت 22 ارديبهشت در شيراز برگزار مي گردد.

 آرشیو اخبار

1-انتصاب جناب آقاي فيزيوتراپيست دكتر علي قنبري ،معاون پژوهشی دانشکده به عنوان قائم مقام دبير در امور علمي كنگره
2-انتصاب جناب آقاي فيزيوتراپيست كرامت عباس نيا به عنوان قائم مقام دبير در امور هماهنگي كنگره
3- مهلت ارسال مقالات از 10 دی ماه 90 لغایت 5 اسفند 90
4-انتصاب جناب آقای فیزیوتراپیست احمد مؤذن زاده به سمت قائم مقام دبیر در امور اجرایی

http://iranptcongress23.sums.ac.ir/
+ نوشته شده در  چهارشنبه چهاردهم دی 1390ساعت 17:43  توسط فیزیوتراپیست  | 

دکتر محمد رضا نوربخش دکترای تخصصی فیزیوتراپی و متخصص فیزیوتراپی بالینی ارتوپدی و استاد دانشگاه جورجیای ایالات متحده امریکا که امسال مبحث سوزن زدن خشک در درمان اختلالات مایوفاشیال را برای فیزیوتراپیستهای ایران سوغات آورده بود .

لحظاتی در محضر استاد

لحظاتی در محضر استاد

لحظاتی در محضر استاد

+ نوشته شده در  چهارشنبه چهاردهم دی 1390ساعت 16:48  توسط فیزیوتراپیست  | 

 با تصویب دوره آموزشی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) در وزارت بهداشت و درمان و پس از تصویب آئین نامه اجرایی آن، گروه فیزوتراپی دانشکده آماده پذیرش دانشجو در این دوره خواهد بود

دکتر مستمند


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم دی 1390ساعت 12:15  توسط فیزیوتراپیست  | 

این سمینار هم علیرغم نقاط قوت و ضعف هایی که داشت و اینکه تا چه اندازه توانست بر غنای علمی همکاران فیزیوتراپیست بیافزاید به پایان رسید .

با امید به اینکه سالهای آینده بتواند مقالات کاربردی تری را به فیزیوتراپیست های کلینیک دار که بار سخت درمان بیماران جامعه را به دوش می کشند ارایه نماید از دست اندر کاران برگزاری آن تشکر و قدر دانی می نمایم.

و اما گلایه از عدم نپرداختن به ستون فقرات فیزیوتراپی است!!!!!!!

ستون فقرات فیزیوتراپی یعنی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی یعنی DPT

جرا باید در مجامع اینچنینی بحث و پی گیری دکترای حرفه ای فیزیوتراپی که اکنون در مرحله حساس و مهمی قرار گرفته است و از سوی دشمنان تا بن دندان مسلح به مسلخ رفته است اینچنین پاسیو و منفعلانه برخورد شود.

فقط عده کمی از دانشجویان فعال و عزیز ما همچون قره خانی و اهوازیان و مهرشاد و حسین پور و یوسفی و پور عبدی و فعالین اندکی که همیشه در میدان بوده اند دیگر کسی دنبال دکترای حرفه ای فیزیوتراپی و مباحث مرتبط با آن نبود.

مسئولین عزیزی که بین یکدیگر جایزه و هدیه  تقسیم میکردید چرا به راههای درمان بیماری سخت ستون فقرات فیزیوتراپی نپرداختید! که جوایز بهتر و ماندگارتری نصیب تان شود.

حتی فقط به اندازه وقت یکی از مقالات  فیزیوتراپی ستون فقرات!

آیا میدانید اگر این بیماری دامنگیر ستون فقرات فیزیوتراپی درمان نشود تمام بساط فیزیوتراپی در هم فرو خواهد ریخت و دیگر مجالی برای ارائه راهکارهای فیزیوتراپی ستون فقرات باقی نخواهد ماند؟

عزیزان من تا دیر نشده است بجنبید که فردا خیلی دیر است...... 

   http://sportphysioscience.persianblog.ir/

+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم دی 1390ساعت 11:18  توسط فیزیوتراپیست  | 

دی پی تی حق همه فیزیوتراپیست هاست حتی فارغ التحصیل سی سال پیش که در تمام ان سالها خانه داری کرده است

پدر فیزیوتراپی ایران در اختتامیه دوازدهمین سمینار تخصصی ستون فقرات ضمن قدردانی از دکتر کریمی برای تداوم برگزاری دوازده دوره این سمینار ٬ از تاریخ درخشان فیزیوتراپی ایران یاد کرد و انجمن فیزیوتراپی ایران را از ریشه دارترین انجمنهای علمی ایران دانست . ایشان با اشاره به ادعای برخی در مصادره نمودن تولد فیزیوتراپی در ایران به نام خود ٬ اظهار داشت که برخی کشورها به دروغ بوعلی سینا و مولانا و بسیاری افتخارات ملی ما را متعلق به خود دانسته اند اما آیا این می تواند ارزشهای منحصر به فرد ما را کمرنگ کند و منکر هویت حقیقی ما شود ؟ رئیس سابق انجمن فیزیوتراپی ایران در ادامه سخنانش از فیزیوتراپیستها خواست که توجه و تعصب بیشتری نسبت به رشته و حرفه خود داشته باشند و اعلام کرد که دکترای حرفه ای فیزیوتراپی حق مسلم تمام فیزیوتراپیستهاست ٬ چه آنهایی که سالها تجربه علمی و حرفه ای دارند و چه آنهایی که سی سال پیش فارغ التحصیل شده اند و در تمام این سالها خانه داری کرده اند . وی نخبه گرایی را در این موضوع خاص بیجا دانست و دی پی تی را برای همه جامعه فیزیوتراپی دانست . ایشان در پایان سخنان خود از حضور دکتر نوربخش و دکتر جغتایی به عنوان دو نفر از کسانی که خدمات بزرگی به فیزیوتراپی ایران کرده اند تقدیر نمود .

+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم دی 1390ساعت 20:21  توسط فیزیوتراپیست  | 

تلاشی دیگر از سوی دانشجویان فیزیوتراپی ورودی89 برایDPT .نامه ای که  در پایین مشاهده میکنید حاصل تلاش: ماهر مهدوی-علی اعظم معادی ومسعود احمدی میباشد که به امضا نماینده ولی فقیه در استان سیتان وبلوچستان رسید.

http://ptzahedan.blogfa.com/

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 22:11  توسط فیزیوتراپیست  | 

از آقای دکتر خادمی ممنونیم و امیدواریم به زودی شاهد پذیرش دانشجو در این دانشکده با تعداد بالا باشیم . از حمیدرضا عزتی عزیز هم برای اطلاع رسانیش سپاسگزاریم.

+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم دی 1390ساعت 20:45  توسط فیزیوتراپیست  | 

مشتقانه در انتظار چهارشنبه و پنج شنبه هستیم تا بار دیگر نظاره گر اراده نسل آینده فیزیوتراپی ایران برای ارتقای تواناییها و سطح خدماتشان باشیم

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم دی 1390ساعت 21:33  توسط فیزیوتراپیست  | 

در روزهای اخیر در آستانه سمینار ستون فقرات همه جامعه فیزیوتراپی ایران دوباره به تکاپو افتاده است تا ضمن برگزاری یک رویداد پربار علمی ٬ خواسته بزرگ جامعه فیزیوتراپی یعنی اجرای فراگیر دکترای حرفه ای فیزیوتراپی رابه گوش مسؤولان سلامت کشور برسانند .دانشجویان در سکوت برای این دو روز برنامه های خاصی را تدارک دیده اند . دکتر ابراهیمی و فیزیوتراپیست مؤذن زاده و رابطان با نفوذشان در سازمانهای مختلف به شدت مشغول رایزنی برای دعوت از میهمانان خاص و مؤثر برای پذیرش حداکثری دانشجویان در بهمن هستند . اما در این میان تشکر و سپاس بسیار داریم از دکتر نورالدین کریمی ٬ خانم دکتر مصلی نژاد و خانم دکتر اخوان به خاطر زحمات و پوشش رسانه ای وسیع و شایسته ای که به واقع مایه سرافرازی جامعه فیزیوتراپی بود . در روزهای اخیر خبر سمینار ستون فقرات مکررا و با عناوینی مطلوب در خبرگزاریها و رسانه های مختلف تکرار شد که شناخت بیشتر از فیزیوتراپی و نقش آن در نظام سلامت را به دنبال خواهد داشت . در روزهای اخیر فیزیوتراپیست اشراقی نیز در زمینه ارتباط با رسانه ها و بازتاب دادن اخبار روزهای آینده مذاکراتی داشته که جای تقدیر و سپاسگزاری دارد .
+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم دی 1390ساعت 14:59  توسط فیزیوتراپیست  | 

دكتر نورالدين كريمي نايب رييس انجمن فيزيوتراپي ايران و رييس دوازدهمين سمينار فيزيوتراپي تخصصي ستون فقرات : افرادي كه داراي چشم‌هاي ضعيف هستند و عيوب انكساري اصلاح نشده‌اي دارند براي جبران ديد، سر خود را به جلو نگاه مي‌دارند و سر از جلوي تنه به سمت جلو كشيده مي‌شود و فشار بر روي گردن زياد شده و باعث ايجاد سردرد در فرد مي‌شود. http://isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1916533&Lang=P 

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم دی 1390ساعت 13:48  توسط فیزیوتراپیست  | 

این یک ضرورت برای کشورمان هست.کشورهای همسایه هم این طرح رو دارند حتی کشورهایی مثل پاکستان،هند و ...هم این طرح رو اجرا کردند و ما از اونها هم عقب تریم...بنابراین این خواهش بنده هست که پیام این دانشکده رو بخصوص گروه فیزیوتراپی رو ابلاغ بفرمائید به مسئولین وزارت بهداشت که این دانشکده پذیرای دوره دکترای حرفه ای میتونه باشه و ما از این طرح استقبال می کنیم و این رو کمکی میدونیم به ارتقا بهتر جامعه  پزشکی و کمکی به درمان مناسب تر بیمارانی که به دستان توانمند فیزیوتراپ ها چشم دوختن."

همه از شنیدن این کلمات جا خورده بودند...من که باورم نمیشد...

اینها کلمه به کلمه صحبت های دکتر جاوید مستمند هست...شخصیت دوست داشتنی هفته گذشته دانشکده توانبخشی.مردی که شاید بعد از مدت ها خودشو تو دل داشنجوهای فیزیو جا کرد...

آپلود فایل و عکسhttp://pt88-mui.blogfa.com/


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم دی 1390ساعت 13:41  توسط فیزیوتراپیست  | 

از اینکه به دانشجویان غیور خود در زاهدان باور داشتید و گامی مهم در راه ارتقای سلامت کشور و خصوصا فیزیوتراپی ایران برداشتید از شما قدردانی می کنیم و نام شما را در کنار نام بزرگانی چون دکتر لنکرانی ٬ خانم دکتر دستجردی ٬ دکتر لاریجانی و دکتر ایمانیه در تاریخ فیزیوتراپی ایران به خاطر خواهیم سپرد.

+ نوشته شده در  جمعه دوم دی 1390ساعت 17:14  توسط فیزیوتراپیست  | 

از ماهر مهدوی ٬ علی اعظم معادی  و حامد دستان سربازان بزرگ دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ایران ممنونیم . این قطار ایستادنی نیست . شما هم در دانشگاه خود به این حرکت بزرگ بپیوندید.

http://ptzahedan.blogfa.com/

+ نوشته شده در  جمعه دوم دی 1390ساعت 17:0  توسط فیزیوتراپیست  | 

نامه دکتر ابراهیمی به آقای علی اخوان بهبهانی، سرپرست دفتر مطالعات اجتماعی

بسمه تعالی

                                                                                                                     شماره: 9099 / ب/ف

 استاد گرامی جناب آقای علی اخوان بهبهانی                                                     تاريخ: 20/9/90                                                                                     

سرپرست محترم دفتر مطالعات اجتماعی                                                        

با سلام و احترام

در پاسخ به نامه شمار6662/1312/12-81 مورخ 09/09/1390 جناب عالی موارد زیر را به استحضار می رساند.

در راستاي توسعه همه جانبه رشته هاي حرف پزشكي در زمينه هاي باليني، آموزشي و تحقيقاتي از يك طرف و ضرورت رشد رشته فيزيوتراپي (scope of practice) در دنيا متناسب با تغيير روند سير بيماريها به سمت اختلالات عملكردي سيستم هاي عصبي-عضلاني-استخواني و قلبي عروقي (نظير بيماريهاي سالمندي و سكته مغزي)  و از طرف ديگر نياز مبرم به توليد مستمر دانش فني در مسير تحقيق و آموزش،  هيات ممتحنه و ارزشيابي رشته فیزیوتراپی با بررسي هاي جامع در طي 5 سال گذشته در سطح جهاني و منطقه اي مصمم است تا سال 1404 رشته فيزيوتراپي داراي دو مقطع تحصيلي دكتراي حرفه اي و دكتراي تخصصي  باشد. براي نيل به اين اهداف لازم است اولا دانش آموختگان مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد فيزيوتراپي بصورت انتقالي ( Transitional) و در يك دوره زماني معين و با عنايت به برنامه ريزي هاي انجام شده زير نظر بورد تخصصي فيزيوتراپي و با هماهنگي همه دانشگاههاي داراي شرايط، به مقطع دكتراي حرفه اي ارتقاء يابند، ثانيا به منظور جلوگيري از موازي كاري ، پذيرش دانشجو در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد متوقف گردد. به اين ترتيب پس از تكميل يا طي دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي به عنوان اولين مقطع تحصيلي موجود در كشور در زمينه فيزيوتراپي ( مشابه آنچه در دنيا اتفاق افتاده است) به منظور مشاركت در توليد دانش  متقاضيان وارد مقطع دكتراي تخصصي اين رشته ((Ph.D) خواهند شد. اين تغيير رويكرد نه تنها در مسير انطباق با تحول همه جانبه رشته فيزيوتراپي در سطح جهان بوده، بلكه با توجه به اهداف ارتقاء نظام سلامت، نقشه جامع علمي كشور و چشم انداز 1404 و براساس نيازهاي بومي و پراكندگي جمعيتي ، بروز و شيوع معلوليت هاو ناتواني هادر جامعه صنعتي صورت گرفته است.

رشته فيزيوتراپي به عنوان يكي از رشته هاي علوم پزشكي به دو محور علم و فن آوري متكي است. توسعه علم و فن آوري در دنيا ايجاب مي كند كه شرايط رشد هر دو در كشور فراهم گردد تا بتوان خدمات ارزشمند و درخور بيماران را ارائه نمود. بطور يقين عقب ماندگي در هر بخش موجب اختلال در امر درمان شده و آسيب هاي ناشي از آن متوجه بيماراني خواهد شد كه دريافت كنندگان خدمت هستند. پيشرفت هاي نظري و عملي فيزيوتراپي در سالهاي اخير و كاستي هاي موجود در امور حرفه اي، باليني و همچنين عدم امكان آموزش مناسب در طول دوره 4 ساله ايجاب مي كند كه طول دوره آموزشي فيزيوتراپي جهت تربيت افراد كارآمد در امر درمان افزايش يابد. در اين خصوص دانشگاههاي معتبر جهان از سال 1999، اقدام  به تربيت و پرورش نيروي انساني متخصص در سطح حرفه‌اي فيزيوتراپي نموده اند. به نحوي كه هم اكنون 212 دانشگاه آمريكا در دو مقطع انتقالي و ورودي از كنكور( Entry level ) به آموزان دانشجويان در مقطع دكتراي حرفه ايي پرداخته اند. و بسياري از دانش آموختگان اين مقطع نيز در مراكز درماني به ارائه خدمت مشغولند. لازم به ذكر است كه اجراي اين برنامه در سالهاي اخير در كشور هايي نظير استراليا، كانادا، عربستان سعودي و پاكستان نيز شروع شده است.

در ايران نيز طرح ارتقاي كارشناسان و كارشناسان ارشد اين رشته توسط انجمن فيزيوتراپي ايران و با بهره گيري از نظرات كارشناسي برجسته ترين اساتيد اين رشته از دپارتمانهاي مختلف در سال 1387 تهيه و تنظيم گرديد و پيرو درخواست دانشكده هاي توانبخشي سراسر كشور ضرورت راه اندازي مقطع دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي بصورت انتقالي از مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد به دكتراي حرفه اي در دولت نهم (22/2/1388) در شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت به تصويب رسيد تا به اين طريق اين فرموده مقام معظم رهبري را كه "بايد با تمام توان در راستاي ارتقاي نظام سلامت گام برداريم" جامه‌ي عمل بپوشانيم.

با اين وجود و با توجه به كليه ويژگيهاي مفيد طرح دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي، از زمان تصويب ضرورت آن، مخالفان آن مانع از اجراي طرح شدند. در اين ميان متخصصين طب فيزيكي و توانبخشي در راس مخالفين قرار داشته و دارند كه اسناد آن موجود است. براي رفع اختلاف نظر ها جلسات متعددي با حضور گروههاي مختلف پزشكي از انجمن پزشكان عمومي تا متخصصين مرتبط و غير مرتبط در خصوص طرح برگزار گرديد. در نهايت طرح به شوراي سياست گذاري وزارت بهداشت ارجاع شد. در آن شورا نيز بعد از جلسات  و مشورت هاي متعدد مصوبه اجرايي طرح دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي پس از قريب به 1000 ساعت بحث و بررسي در تاريخ 1/5/1390 از سوي وزير محترم بهداشت درمان و آموزش پزشكي سركار خانم دكتر دستجردي اعلام شد تا پذيرش دانشجو از بهمن 1390 آغاز شود. تا بدين طريق علاقمندان بتوانند ابتدا به صورت انتقالي و در نهايت به صورت ورودي از كنكور در مقطع فوق تحصيل كنند.

با عنايت به موارد مطرح شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نقش ها و وظايف مورد انتظار از دانش آموختگان دو مقطع دكتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی رشته فيزيوتراپي به شرح زير تقديم مي گردد.

مختصر شرح وظایف مقاطع مختلف تحصیلی رشته فیزیوتراپی

ج)مقطع دکترای حرفه ای:

      - نقش دانش آموختگان:

          انتظار می رود دانش آموختگان مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی با درک تعامل عوامل فیزیولوژیکی، بیومکانیکی و رفتاری، بتوانند در حیطه فیزیوتراپی اختلالات عملکردی:  نقش های غربالگری، تشخیصی ، پیشگیری ، درمانی ، مشاوره ای ، و پژوهشی را بر عهده گیرند.

      - وظایف حرفه ای دانش آموختگان:

               دانش آموختگان مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در هر یک از نقش های خود وظایف حرفه ای زیر را به عهده خواهند داشت:

              الف -  وظایف حرفه ای در نقش غربالگری عبارتنداز:

    1) بررسی کلی سیستم های بدن شامل ، قلبی –عروقی – ریوی ، گوارشی... و سلامت عمومی بیمار جهت ارجاع بیمار در صورت نیاز

              2 ) شناسایی گروههای در معرض آسیب های فیزیکی در سطح جامعه

 3) ارجاع اولیه بیمار در صورتیکه علائم بالینی  وی خارج از محدوده توانمندی های فیزیوتراپیست باشد

ب -  وظایف حرفه ای در نقش تشخیصی اختلالات عملکردی  عبارتند از:

1- شناسایی اختلالات و ناتوانایی های عملکردی بیماران

2- ارزیابی بالینی

3- انجام آزمونهای اختصاصی فیزیوتراپی

4- تجزیه و تحلیل اطلاعات

5- تعیین نوع اختلالات عملکردی و سطح ناتوانی

ج-  وظایف حرفه ای در نقش پیشگیری از بروز اختلالات عملکردی عبارتند از:

1- شناسایی عوامل خطر زای تهدید کننده سلامت جسمی جامعه

2- ارائه توصیه های مناسب به فرد ، خانواده و جامعه با هدف پیشگیری

3- ارزیابی میزان تاثیر توصیه های پیشگیری در ارتقاء سطح سلامت جامعه

د-  وظایف حرفه ای در نقش درمانی اختلالات عملکردی عبارتند از:

1- تعیین اهداف درمانی

2- طراحی برنامه درمانی فیزیوتراپی

3- اجرای درمانهای تکمیلی فیزیوتراپی

4- ارزیابی دوره ای نتایج درمان

5- اصلاح برنامه درمانی با توجه به روند بهبودی

د-  وظایف حرفه ای در نقش مشاوره ای عبارتند از:

1- ارائه مشاوره اختصاصی فیزیوتراپی به بیماران ارجاع شده توسط پزشکان متخصص

2- مشورت با پزشک متخصص مسئول بیمار در موارد نیاز

3- مشاوره با تیم توانبخشی

4- ارائه راهنمایی های مشاوره ای به خانواده بیمار

ن- وظایف حرفه ای  در نقش آموزشی در دو بخش آموزش بیمار، خانواده و مراقبان بیمار و آموزش همکاران

وعموم جامعه عبارتند از:

1: آموزش بیمار، خانواده و مراقبان بیمار

- توصیف وضعیت بیماری، نتیجه ارزیابیها، برنامه درمانی طراحی شده، نحوه استفاده از فیدبکهای بیمار برای

تغییر احتمالی برنامه  درمانی و نتایج مورد انتظار از درمان برای بیمار، خانواده و مراقبان بیمار

- آموزش دقیق برنامه های درمانی که باید در خانه انجام شود و اطمینان از یادگیری صحیح آنها

- توصیف ماهیت اختلال عملکردی بیمار و آموزش محدوده ایمن عملکردی به بیمار، خانواده و مراقبان بیمار

 

2: آموزش همکاران و عموم جامعه

- آشنا کردن سایر همکاران بخش سلامت با اهداف و وظایف حرفه ای فیزیوتراپی به منظور افزایش

همکاریهای گروهی برای ارتقا کیفیت درمان

- ارائه اطلاعات علمی روزآمد، یافته های علمی مبتنی بر شواهد و تجربیات بالینی ازطریق

- سخنرانیهای علمی، کارگاه های عمومی و تخصصی و رسانه های جمعی برای استفاده متخصصان و عموم جامعه

- آموزش روشهای پیشگیری از اختلالات عملکردی و آسیبهای جسمانی مرتبط با فیزیوتراپی به

گروههای هدف( دانش آموزان، سالمندان، زنان و ...)

 

و- وظایف حرفه ای در نقش پژوهشی:

1- جستجو در منابع علمی برای پاسخ به مشکلات بالینی

2-تجزیه و تحلیل یافته های بالینی منابع علمی به منظور طراحی برنامه های درمانی روزآمد

3-ارائه یافته های علمی و تجربیات بالینی به ص+ورت سخنرانی، گزارش مکتوب یا چاپ مقاله

4-مشارکت در تبادل اطلاعات و تجربیات بالینی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در راستای تعریف اولویتهای

   تحقیقاتی و پروژه های پژوهشی مبتنی بر درمان

5-تبادل نظر و همکاری با تیمهای پژوهشی بخش سلامت برای شناسایی مشکلات مربوط به اختلالات عملکردی و نیازهای درمانی در گروههای هدف.

در مورد خدمات جديد حاصل از اجراي مقطع دكتراي حرفه اي لازم به توضيح است كه بروز بيماريهاي نوظهور و مشكلات ناشي از زندگي در جوامع صنعتي، نياز به ارئه خدمات فیزیوتراپی در حیطه هایی مانند بیماریهای متابولیسمی، اختلالات غدد درون ریز، سرطانها، ایدز، بیماریهای سالمندی، پیوند اعضاء، و .... وجود دارد که محدودیت دوره مقطع کارشناسی جوابگوی آن نبوده و انتظار می رودکه آموزشهای بالینی در مقطع دکترای حرفه ای کمبود ها را جبران کند و در عین حال کیفیت ارائه خدمات قبلی نیز بهبود یابد.

 

د) مقطع دکترای تخصصی:

در شرايط حاضر عليرغم اينكه در دوره هاي آموزشي دكتراي تخصصي Ph.D بسياري از دانشگاههاي كشور سعي در تربيت دانش آموختگان در زمينه توليد علم و گسترش رويكرد باليني داشته اند و بدين ترتيب بيش از 70 دانش آموخته اين مقطع قابليت همكاري در راه اندازي مقطع دكتراي حرفه اي در ابعاد آموزشي، باليني، پژوهشي را دارند، اين امر با نفس تربيت Ph.D در مسير تولید علم همخواني ندارد. لذا پيش بيني هاي لازم صورت گرفته است تا پس از راه اندازي مقطع دكتراي حرفه اي و نيز در بازنگري مقطع Ph.D  اصلاحات لازم جهت جلوگيري از همپوشاني هاي احتمالي در نقش و وظايف دانش آموختگان دو مقطع اخير منظور گردد.

نقش ها و وظايف مقطع تخصصي:

اين مقطع عالیترین سطح دانش آموختگان رشته فيزيوتراپي است. از دانش آموختگان در مقطع دکترای تخصصی انتظاردارد که در زمینه گسترش مرزهای دانش، تولید علم و ارائه خطوط راهنما درمانی  و آموزش در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی قدم بردارند. با توجه به محدودیت در امر پذیرش دانشجو در مقطع Ph.D دانش آموختگان آن پاسخگوی نیازهای روز افزون جامعه به خدمات درمانی فیزیوتراپی نخواهند بود.

در نهايت خاطر نشان مي كند كه  ارائه  روشهای مختلف فیزیوتراپی بر اساس تشخیص پزشکی(Medical diagnosis (diseases و ارجاع توسط متخصص صورت می گیرد. لذا با هیچ کدام از گروه های  پزشکی تداخل حرفه ای  ندارد. در مقطع دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی، توانمندی فارغ التحصیلان این رشته درتشخیص اختلالات عملكردي Dysfunctions ) ) سيستم هاي عصبی، عضلانی و اسکلتی افزايش يافته و بر اساس آن قادر به تعيين اهداف و اجراي برنامه مناسب فیزیوتراپی تخصصي خواهند بود. با این حال کلیه اقدامات درمانی توسط دانش آموختگان تمام مقاطع فیزیوتراپی در حیطه اختیارات فیزیوتراپی صورت می گیرد که این موارد در حال حاضر نیز در جامعه رایج بوده و هیچگونه تداخلی با سایر حرف پزشکی ندارد.

در پايان جا دارد از اقدام مدبرانه و شجاعانه سر كار خانم دكتر مرضيه دستجردي كه در طول چند سال گذشته همواره حامي طرح بودند و مصوبه اجرايي آن را اعلام كرده اند، تشكر نموده و اذعان نماييم كه اجراي اين طرح به حمايت همه دست اندر كاران نياز دارد. اين پيام و خواسته قريب به 7000 فيزيوتراپيست، خانواده آنها و ميليون ها بيمار نيازمند به خدمات فيزيوتراپي است كه به شما تقديم مي گردد.

يادآور مي گردد كه رشد و ارتقاء هر رشته وگروه تخصصي در نظام سلامت از رسالت هاو وظايف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي بوده و رشد و شكوفايي جامعه عظيم فيزيوتراپي نيز از اين قاعده مستثني نيست و جميع شرايط مورد نياز براي اجراي طرح آموزشي مصوب اعم از فضاي فيزيكي، آموزشي،  فن آوري و نيروي انساني تخصصي كارآمد و با تجربه فراهم است.

 

دكتر اسماعيل ابراهيمي تکامجانی

دبير هيات ممتحنه و ارزشيابي رشته فیزیوتراپی

و رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران

http://www.iran-pta.ir/shownews.php?newsid=413



+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم دی 1390ساعت 15:11  توسط فیزیوتراپیست  |